Launchpad

Onze focus om de Marokkaanse-Nederlandse gemeenschap te transformeren stoelt op de sociaal-economische gedachte dat een zwakke positie in het onderwijs een gemeenschap op achterstand zet. Dit leidt veelal tot een zwakke arbeidspositie (e.g. werkloosheid, lage banen, armoede, etc.) en uiteindelijk tot marginalisering. Daarom richten wij ons op de volgende focusgebieden voor onze projecten: onderwijs, arbeidsparticipatie en persoonlijke ontwikkeling.

Momenteel focussen wij middels twee projecten op de overstap naar het voortgezet onderwijs en de overstap naar de universiteit:

VOPrep: Marokkaans-Nederlandse kinderen gaan vaker naar het VMBO dan autochtone kinderen (~75% vs. ~50%) op basis van het schooladvies wat zij krijgen. Om dit te verbeteren trainen wij groep 7 MNL kinderen op kritieke vaardigheden (taal, wiskunde, 21e eeuwse vaardigheden) om hen te helpen een passend advies te behalen in groep 8. Dit curriculum is onderscheidend door de opzet van kleine groepen en combinatie van online en offline trainingen verspreid over drie maanden.

Daarnaast zullen we ook de ouders van deze kinderen begeleiden om een stabiele omgeving voor hun kinderen te creëren waarin zij optimaal kunnen gedijen (bv. opvoedingstechnieken, omgang met docenten).

“Ik wil graag meedoen omdat ik een schooladvies wil krijgen dat goed bij mij past. Ook vind ik het leuk om andere groep 7 leerlingen te leren kennen.”Ikram

HavoPlus: HavoPlus bereidt havo 4 leerlingen voor op het afronden van de havo en een goede overgang naar een vervolgopleiding. Dit door de competenties centraal te stellen die havisten nodig hebben om hun vervolgopleiding succesvol te doorlopen. Daarnaast richt het programma zich op studie oriëntatie en het ontwikkelen van een sterke mindset.

“Ik hoop dat HavoPlus mij helpt om een goede vervolgstap te maken na de havo en welke beroepen ik allemaal kan doen met mijn opleiding” – Inssaf

UniPrep: hoogopgeleide Marokkaanse Nederlanders zijn 2 tot 3 keer vaker werkloos dan autochtonen. Een deel van dit probleem (naast discriminatie) komt doordat ze onvoldoende bewust zijn van de succesfactoren voor een goede startpositie op de arbeidsmarkt, o.a. door een gebrek aan rolmodellen. Om dit te verbeteren willen we MNLse VWO-scholieren een curriculum aanbieden waarin zij bewust worden gemaakt van de kritische succesfactoren (bv. extra curriculaire activiteiten, studiekeuze, netwerken, etc.) en hen in contact brengen met MNLse rolmodellen (bv. ondernemers, managers, wetenschappers, etc.)

“Met behulp van GameChangers Academy Uniprep worden wij klaargestoomd voor de prachtige toekomst die op ons staat te wachten. Met nuttige en leerzame lessen worden we na elke sessie rijker aan kennis. De ambitie groeit in de hechte groep door elkaar te stimuleren en te motiveren.” – Layla

“Ik heb veel geleerd van UniPrep. Ik voelde me er echt thuis. De stof die we meekrijgen kan ik goed gebruiken, nu en in de toekomst.”– Oualid